Kauno miesto savivaldybės tarybos narė Loreta Kudarienė

January 18, 2004

Taisyklių svarba

@ 12:46 |

Mes gyvename visuomenėje ir aš net negaliu įsivaizduoti, kaip visas žmonių gyvenimas vyktų, jeigu mes visose srityse nebūtume pasitvirtinę tam tikrų gyvenimo ir elgesio taisyklių. Gyvenant vienam negyvenamoj saloj, tai gal kažkiek įmanoma, bet vėl gi gali atsirasti santykis, sakykim su plėšriais gyvūnais ir, jeigu taisyklių nesilaikysi – gali žūti. Šiuo atveju, išlikimo klausimas vėlgi įpareigoja laikytis tam tikrų taisyklių.

Kyla klausimas, kaip normos ir taisyklės turėtų būtų tvirtinamos ir kas tai turėtų daryti? Demokratijos atveju, dauguma diktuoja mažumai t.y. daugumos rinkėjų pageidavimu išrenkami tarybų, seimo nariai, prezidentas. (Merus renka tarybos nariai, bet ateityje gal bus tiesioginiai mero rinkimai).

Taigi pagrindinius sprendimus miestuose priima išrinkta miesto taryba. Vilniaus miesto taryba turėjo priimti nutarimą dėl draudimo gerti alų viešose vietose.

Iš kitos pusės tarybos sprendimai nėra nekeičiami. Jie gali būti keičiami arba naikinami. Pavyzdžiu galėtų būti draudimas rūkyti Kaune Laisvės alėjoje, kuris buvo atšauktas.

Dar... jeigu mes krikščionys griežtai laikytumės 10 Dievo įsakymų, ir gyvenimas būtų pagrįstas teisingumu ir meile – nereikėtų tvirtinti daugelio taisyklių.

Komentarai

jis

@ 2004-01-18 13:04:45

kas būtų, jei būtų...

crimethinc

@ 2004-01-18 23:39:17

Malonu kad mano komentarai išprovokavo naują temą. Nesitikėjau šito :)

Mano požiūris į taisykles yra šiek tiek kitoks. Man taisyklė yra faktas. Tai yra tai, kas pagrįsta sveikais logikos dėsniais. Pavyzdžiui, tekinimo taisyklės, jei jų nesilaikysi - nusitarkuosi ranką :) Tai čia yra mano manymu būtinosios taisyklės.

Draudimas kaip nors elgtis yra labai reliatyvus dalykas. Vienam išgerti alaus gamtoje gali atrodyti normalu, o sedėti 10 valandų per dieną ofise - nelabai. Kitam atrodo atvirkščiai. Čia yra skonio reikalas, o dėl skonio nesiginčijama.

Mes net nepastebime, kaip šiuolaikinė visuomenė yra suvaržyta begalės taisyklių ir normų. Pabandyk bent kiek išsiskirti iš minios ir jau būsi pripažintas "nenormaliu" ir nesilaikančiu normos. Pavyzdžiui, nesiprausk ir būsi nužvelgtas kreivai.

Galų gale, kas turi moralinę teisę kurti šias taisykles?

Kas dėl Dievo įsakymų, tai tik dar vienas utilitarizmo pavyzdys (kas gerai daugumai - tas gerai visiems). Šiuolaikinė teisė bendrais bruožais yra paremta šiais įsakymais (nevok, nežudyk ir pan.). Deja, tai nepasitvirtina. Taisyklėmis meilės neįskiepysi ir laimės gyvenimui nesuteiksi.

Indraja

@ 2004-01-19 00:14:07

Dievo isakymai gyvenime, crimethinc, tai kaip taisykles, uzkertancios kelia rankos nusitarkavimui, tekinime.

crimethinc

@ 2004-01-19 01:56:33

Deja ne. Pvz tokie įsakymai kaip "švęsk sekmadienį" netikintiems žmonėms (tokiems kaip aš) apskritai nieko nereiškia.

Rankos nusitarkavimą aš lyginau su "taisyklėmis kaip nežūti". Dievo įsakymai toli gražu nėra tokio lygmens ir jie neužkerta jokio kelio realiose situacijose.

Tuo labiau su alaus gėrimu jie nieko bendro neturi.

Kaip jau minėjau, taisyklės laimės nesukurs. O ir įsakymas "nevok" jau parodo kad šie įsakymai yra žmogiškos prigimties, o ne dieviškos, nes nutylint pripažįstama materialinė vertybė. Šimpanzei A prilkauso bulvė, šimpanzei B prilauso česnakas.

Apskritai diskutuoti apie Dievą nepatarčiau, nes tai bus labai didelis nukrypimas nuo temos ir ta diskusija nuves į niekur: nei aš tavęs įtikinsiu, nei tu manęs.

zitron

@ 2004-01-19 09:28:00

kas ce yr, ka komentuot negAliu?

zitron

@ 2004-01-19 09:28:21

ai, gAliu ;)

Markas Knopfleris

@ 2004-01-19 09:33:37

labai smagu, kai tiesiogiai gali koki nors politika pasiusti nusipirkti cigarechiu.
tingiu zhiureti kokiai partijai priklausote, bet turiu ishanxtini nusistatyma priesh bet kokius politikus. politikai - tai nepavyke sektu vadovai. o ka mastantys zhmones galvoja apie sektas? - gaidys.
vadinasi, politikai taip pat yra [.....]
;)
money for nothing...

pflept

@ 2004-01-19 18:26:25

na gerai, taisykliu gynejai, o ar turite kokias nors taisykles, tarkim, gerdami alu sode su draugais? Ar ju reikia tokiu atveju?

bonus

@ 2004-01-19 19:30:51

Aišku turim -- nevemti į draugo bokalą ir panašiai. Taisyklės yra visur.

crimethinc

@ 2004-01-19 19:43:25

Vemti į draugo bokalą gali, bet draugui tas nepatiks. Taip pat negalima vemti į draugo kišenę.

pflept

@ 2004-01-19 20:23:31

bet ar tas taisykles reikia uzrasyti ir visiems primesti?
visi ir taip zino, be sakymo.
ar pas tave ant sienos kabo taisykliu rinkinys:
Nr.1:Nevemk draugui i bokala...

bonus

@ 2004-01-19 21:39:26

Aha... Tai jei taisykle yra uzrasyta tai ji yra blogai, o jei ji nerasyta, tai nieko tokio? Nematau esminio skirtumo. Ji vis tiek taisykle.

mic

@ 2004-01-19 21:47:44

"aš net negaliu įsivaizduoti, kaip visas žmonių gyvenimas vyktų, jeigu mes visose srityse nebūtume pasitvirtinę tam tikrų gyvenimo ir elgesio taisyklių"

o kas jeigu taisykles nusttysime kiekvienu atveju atskirai?

pflept

@ 2004-01-19 21:49:39

nematai ar nenori matyt? Yra nerasytos, neistariamos taisykles - paprasciausias zmoniskumas.
as kazkodel zmonem dar tikiu ir manau, kad galime sugyventi ir be taisykliu/istatymu.
nebent tau tikrai rupi, kas su kuo ir kur geria alu ir manai, kad sitie sumalti ir supainioti istatymai uztikrina teisinguma.

crimethinc

@ 2004-01-19 22:01:44

Skirtumas tas, kad "vemti i draugo bokalą" taisyklė yra sutartinai laisva valia laikoma taisyklė. O tokia kaip "negalima viešai gerti alaus" yra primesta vieno asmens prieš kito valią.

bonus

@ 2004-01-19 23:01:33

Tas "paprasciausias zmoniskumas" yra tokia aptaki ir abstrakti savoka, kad butent mums ir reikia nusibrezti formalias ribas kur tas zmoniskumas prasideda ir baigiasi.

Tai kas atrodo zmoniska vienam, neatrodo zmoniska kitam. Visi mes esam uzauge kazkokioj aplinkoj, kurioje vertybes ir zmogiskumo supratimas gali skirtis ganetinai zymiai. O jeigu is vis norime sugyventi multikulturineje visuomeneje, tai taisykliu pasitvirtinimas tampa tiesiog butinybe, nes dviejose skirtingose kulturose "gerio", "blogio", "zmoniskumo" bei "morales" savokos gali radikaliai skirtis. Absoliutaus zmoniskumo nera. Kaip ir nera absoliutaus gerio ar blogio, todel iskyla butinybe juos apsibrezti.

Del taisykles "negalima viesai gerti alaus" -- ji egzistuoja nedaug kur. Kaune berods galima gerti kiek tik nori. Racionalumo sioje taisykleje irgi yra, nes veiksme "viesai geriu alu" yra ir isoriniai efektai visuomenei. Tarkim siuo veiksmu gal but papiktinsi keleta senuku, ar konservatyvesniu paziuru zmoniu. Siaip ar taip, siuo savo veiksmu atimsi is ju "laisve ir nora matyti grazu Vilniu" (jei priimame prielaida, jog ju grazaus miesto supratimas yra miestas be viesai girtuokliaujancio jaunimo). Va cia ir yra konfliktas -- "kas yra gerai" yar suvokiama skirtingai, ir si problema demokratijoje yra isprendziama daugumos naudai -- t.y. minimizuojant "pasipiktinusiu" skaiciu. Tiksliai apibrezus istatymu kad "gerti viesai yra blogai, nes piktini zmones" sumazini pasipiktinusiu skaiciu (nes ju dauguma, o demokratijoje butent ir valdo dauguma) ir teoriskai bendra visuomenes gerove padideja.

crimethinc

@ 2004-01-19 23:44:19

Vėlgi užsisuka diskusijos ratas. Apie tai jau rašiau kitoje temoje ("biudžeto svarstymas"). Nesinori kartotis.

bonus

@ 2004-01-19 23:58:33

Dar viena pastaba, dėl kurios mes atrodo nesutariame -- jūs taisykles traktuojate kaip iš viršaus nuleistą represiją jūsų laisvėms. Taisyklės nėra šiaip nustatomos -- taisyklės yra visuomenės susitarimai ir kompromisai kaip suderinti skirtingus skiringų žmonių interesus. Tų susitarimų formavime dalyvauja visa visuomenė -- per rinkimus, per savo politinę, visuomeninę veiklą. O kadangi taisyklės yra susitarimai, juos bendru sutarimu galima keisti, jei jie nebeatrodo racionalūs. Tereikia pasiekti naują susitarimą.

crimethinc

@ 2004-01-20 00:52:53

Apie tai irgi rašiau.

Loading

@ 2004-01-24 17:25:38

Gerb. Loleta Kudarienė, pagal kuriuos 10 dievo įstatymų? Senojo testamento septintasis ar šeštasis dievo įsakymu yra vyrams nešiotis kipą ir cicisą... deja, aš neturiu kitos širdies, kulkai atsukti po to kai ji persmelks mano vienintelę. Kovos meno stovykloje apie tai daug svarstoma - išvada dažniausiai "aš galiu nužudyti, besigindamas".

bonus: tame ir kastruota mūsų visuomenė, kad žmonės sprendžia labai mažai - tik kurią harizmą pasirinkti...

pflept: paprasčiausias žmogiškumas perdadamas/įgyjamas su patirtimi, o ką jei aš iš kitos kultūros? o ką jei aš kinietis iš kaimo, afrikonas iš džiunglių, ar Jonas iš Tolikaimio?

Loading

@ 2004-01-24 17:27:16

sakydamas harizmą neturėjau galvoje vertinimo "ne už darbus", bet turėjau vertinimo subjektyvumą...

GEDIMINAS

@ 2004-05-18 14:54:06

TAI SUDAS

JURGITA

@ 2005-11-04 12:42:04

PASVARSTYKIM, KOKIA YRA VIENODU TAISYKLIU SVARBA?!

Loreta Kudarienė

@ 2005-11-06 17:22:55

Gyvendami visuomenėje mes turime laikytis bendrai priimtų gyvenimo normų.Ir kas atsitinka, kai mes jų nesilaikome.Paprasčiausias pavyzdys - kelių eismo taisyklės.Kokia būtų sumaištis, jeigu kiekvienas važiuotų nesilaikydamas jų.Panašiai viskas vyksta ir visame gyvenime.

online

@ 2009-12-28 04:45:17

Aciu uz idomia informacija

Vardas: